Spaniolii Zara și suedezii H & M au inovat tiparul de “modă rapidă” cu zeci de ani în urmă și au adus abordarea pe scena mondială. Acest lucru a ajutat consumatorii să ceară disponibilitatea imediată a celor mai recente stiluri, și chiar etichetele de lux au grăbit lanțurile de aprovizionare.
Acum, într-o provocare față de acei oameni de modă fast-fashion, multe mărci de îmbrăcăminte mai mici au grăbit procesul de design-vânzare chiar mai mult, transformând moda rapidă într-o “modă ultra-rapidă”, potrivit unui raport recent al firmei de cercetare și consultanță Fung Global Retail & Technology.
Boohoo.com, ASOS și Missguided pot produce mărfuri în două-patru săptămâni, comparativ cu cinci săptămâni pentru Zara și H & M și ciclul de șase până la nouă luni pentru comercianții cu amănuntul tradiționali, potrivit raportului.
Zara și H & M au perturbat moda prin imitarea stilurilor de pe pista și aducându-le pe rafturile magazinelor, cu mult înainte ca designerii să facă din nou colecții noi. A durat ceva timp, dar Burberry, Tom Ford, Michael Kors, Thakoon Panichgul, Rebecca Minkoff și alte nume de modă au redus drastic timpul necesar pentru a aduce design-uri pe piață după show-urile de modă. De fapt, multe astfel de mărci au adoptat un model “vezi-acum, cumpăra-acum”, care permite consumatorilor să cumpere desene sau modele direct de pe pistă.
Zara a folosit câteva colecții pe an, dar acum introduce mai mult de 20 de colecții, cu un ciclu de proiectare la vânzare cu amănuntul de cinci săptămâni. Reaprovizionarea celor mai bine vândute piese durează două săptămâni. Magazinele Zara primesc produse noi de două ori pe săptămână. H & M lansează 16 colecții în fiecare an, timpii de producție variază de la câteva săptămâni la șase luni. Ca răspuns la noua competiție, H & M și Zara au declarat recent că investesc în accelerarea lanțurilor de aprovizionare, notează raportul.